Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców
Rozpoczęcie działalności gospodarczej często wiąże się z koniecznością zakupu nieruchomości przez zagranicznych przedsiębiorców. Zasady nabywania nieruchomości przez cudzoziemców regulują:
Od 1 maja 2004 roku nie jest już wymagane uzyskanie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przez cudzoziemców, będących obywatelami lub przedsiębiorcami państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego tzn. obywatele państw członkowskich UE oraz Islandii,Liechtenstein, Norwegii, w dwóch wypadkach:
- Nabywanie nieruchomości rolnych i leśnych przez okres 12 lat od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
- Nabycie drugiego domu, przez okres 5 lat od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej chyba że nabywca legalnie, nieprzerwanie zamieszkuje co najmniej 4 lata na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywa nieruchomość w celu wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych.
Nabycie przez cudzoziemca spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości oraz nabycie lub objęcie przez cudzoziemca udziałów lub akcji w spółkach handlowych z siedzibą na terytorium Polski będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości położonych w Polsce wymaga zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
W celu uzyskania zezwolenia cudzoziemiec powinien wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia. Nie ma gotowych wzorów wniosku. Wniosek należy sporządzić zgodnie z informacjami zawartymi w następujących aktach prawnych:
Szczegółowe informacje dotyczące nabywania przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji wraz z podaną wymaganą dokumentacją, można znaleźć na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych:
http://www.msw.gov.pl/portal/pl/88/260/Nabywanie_nieruchomosci.html