Poznaliśmy laureatów pierwszej edycji konkursu „Biznes z klasą”, który zorganizował Wydział Przedsiębiorczości i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Kielce. Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się w Kieleckim Centrum Kultury. Zwyciężył projekt uczennic Niepublicznego Technikum Zawodowego szkół Awans pod nazwą „Organic fresh – organiczna żywność”. Ich pomysłem na biznes jest produkcja koktajli i smoothie.
- Mamy pięć różnych smaków, które wymyśliłyśmy, ale nasi goście mogą również stworzyć swoje koktajle z ulubionych owoców i warzyw. Nasz pomysł wziął się z naszych zainteresowań, uczymy się na kierunku technik żywienia i chcemy, aby uczniowie naszej szkoły oraz nauczyciele zdrowo się odżywiali - mówi Zlata Dubowik, uczennica Niepublicznego Technikum Zawodowego.
Projekt nie tylko stawia na produkcję zdrowej żywności, ale również na ekologię.
- Zmieniłyśmy nasze opakowania z plastikowych na papierowe, żeby były bardziej ekologiczne – dodaje Khristina Ivaniuk, uczennica Niepublicznego Technikum Zawodowego.
Nagrody laureatom wręczyli Prezydent Kielc Bogdan Wenta wraz ze swoim zastępcą Marcinem Chłodnickim oraz mecenasi inicjatywy, przedstawiciele firm Axel Media, NSK Bearings Polska oraz firma Globtrak Polska. Celem konkursu „Biznes z klasą” była promocja przedsiębiorczości i innowacji wśród młodzieży.
- To bardzo ważne, aby rozwijać u młodzieży kreatywność i przedsiębiorczość. Ponieważ nasze miasto potrzebuje nowych pomysłów na gospodarkę. Konkurs „Biznes z klasą” jest bardzo wartościowy. Młodzi ludzie są przyszłością Kielc i trzeba mieć nadzieję, że swoje pomysły na biznes wprowadzą w życie i będą je realizować w naszym pięknym mieście – powiedział Prezydent Kielc Bogdan Wenta.
- Konkurs „Biznes z klasą” to znakomity pomysł na pobudzanie kreatywności uczniów szkół ponadpodstawowych, wzmacnia innowacyjność i zachęca do przedsiębiorczości. To bardzo ważne w obecnych czasach, w których gospodarka jest kluczowym mechanizmem napędzającym ekonomię i pobudzającym społeczeństwo do działania – powiedział zastępca Prezydenta Kielc Marcin Chłodnicki.
Konkurs miał zachęcić młodzież do aktywności i przedsiębiorczości, która pozwoli im dobrze radzić sobie w życiu i dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia. Duży nacisk postawiono też na budowanie umiejętności pracy w zespole.
- Pomysły na biznes uczestników konkursu okazały się rewelacyjne, bardzo innowacyjne. Oceniane były przez profesjonalistów i ludzi, którzy od wielu lat prowadzą swoje interesy. To są m.in. sponsorzy trzech pierwszych miejsc czyli firmy Axel Media, NSK Bearings Polska oraz firma Globtrak Polska. Serdecznie dziękuję im za uczestnictwo w pracach komisji i ufundowanie atrakcyjnych nagród – powiedziała Anita Lagierska, z-ca dyr. Wydziału Przedsiębiorczości i Komunikacji Społecznej UM Kielce.
- W ocenie projektów największą uwagę zwracałem na pracę zespołową, ponieważ od tego zależy powodzenie realizacji projektu biznesowego, ale również na możliwość monetyzowania tego projektu w przyszłości. Chciałem zauważyć, że wszystkie te projekty spełniały te kryteria – powiedział Albert Ksel, członek jury i mecenas konkursu, właściciel firmy Axel Media.
Podczas gali swoje pomysły na biznes zaprezentowali wszyscy finaliści konkursu. W sumie nagrodzono pięć zespołów i ich opiekunów. Drugie miejsce zajął projekt „Dzień TOSTA. Kup tosta, daj serce”, przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Informatycznych im. gen. Józefa Hauke-Bosaka. Ich pomysł to akcja charytatywna, której celem jest zakup metalowego serca na nakrętki.
Na trzecim miejscu uplasował się Zespół Szkół Elektrycznych i ich projekt „Od przedszkola do biznesu z klasą”. Pomysłem uczniów jest prowadzenie warsztatów z ekonomii dla najmłodszych.
Czwarte miejsce zajęła drużyna z III Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida i ich projekt „Telewizja ekonomiczna”. Uczniowie stworzyli stronę internetową, na której zamieszczają webinaria o tematyce biznesowej.
Na piątym miejscu znalazł się zespół z Technikum nr 2 w Zespole Szkół Mechanicznych, który przygotował projekt „Scyzoryki Okiem Drona”. Pomysłem uczniów jest produkcja materiałów promocyjnych dla firm i instytucji z wykorzystaniem drona.
Konkurs „Biznes z klasą” był wieloetapowy. Najpierw uczniowie zgłaszali swoje projekty, później dziesięć najlepszych zespołów wzięło udział w warsztatach, na których uczniowie uczyli się jak zaprezentować swoje pomysły na biznes lub akcję społeczną przed komisją. W ramach konkursu „Biznes z klasą” odbyły się również warsztaty dla nauczycieli.
- Przeprowadziliśmy warsztaty pod kątem przygotowania nauczycieli jak należy pracować z uczniem, aby umiał dobrze się zaprezentować i na co należy zwrócić uwagę przy wystąpieniach publicznych. Młodzież staje przed różnymi zadaniami gdzie wymagana jest taka umiejętność. Myślimy, że zajęcia były przydatne i nauczyciele wykorzystają zdobytą wiedzę w dalszej pracy z uczniami - powiedziała Barbara Dziedzic z Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Gościem specjalnym gali finałowej konkursu był Marcin Olkowicz, przewodniczący patrona konkursu czyli Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, który zaprezentował wykład o zawodach przyszłości.
Partnerami konkursu „Biznes z klasą” byli: Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, Kielecki Park Technologiczny oraz Miejski Urząd Pracy w Kielcach.